Verkoopsvoorwaarden
- Definities
1.1 De dienstverlener = de dienstverlener, vertegenwoordigd door haar aangestelde(n). De officiële naam van de vennootschap is Girraf en co bv. De handelsnamen Moïzo, Linio, Livibel en Sprintmedium kunnen eveneens rechtsgeldig worden gebruikt.
1.2 De diensten = het begeleiden van projecten en verwerken van gegevens in opdracht van derden, waaronder instellingen van allerlei aard, informaticakanalen, verenigingen, alsook het onderhouden van public relations en direct marketing activiteiten.
1.3 De realisaties = design voor print & online, copywriting, drukwerk en direct mail acties, development van websites, landingspagina’s, e-mail en andere applicaties, signalisatie (wayfinding) binnen en buiten. Deze oplijsting is niet cumulatief.
1.4 De klant = iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die een opdracht geeft aan of een overeenkomst sluit met de dienstverlener.
1.5 Het ontwerp of de proefdruk = voor elke opdracht wordt een proefdruk aan de klant bezorgd teneinde een finale goedkeuring van de klant te ontvangen.
1.6 De bestelling = zodra de bestelbon ondertekend is door de klant, of de opdracht bevestigd is via e-mail, wordt een opdracht de bestelling
1.7 Overmacht = ongeval, gezondheidsredenen, stakingen, materiaalbreuk, brand, belangrijke redenen van familiale aard, het niet nakomen van de leveringstermijn door een leverancier en/of onderaannemer
1.8 Uitvoering = de dag van oplevering. In geval van een fysieke levering, zal de uitvoering de dag van verzending zijn.
- Onderwerp
2.1 Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtshandelingen en overeenkomsten gesloten tussen de dienstverlener, zijnde de dienstverlener, en haar klanten.
2.2 De uitvoering van de diensten en oplevering van de goederen geschiedt aan onderhavige algemene voorwaarden en aan de voorwaarden in de overeenkomst en/of de facturen opgenomen, met uitsluiting van de eigen voorwaarden van de klant, zelfs al worden deze naderhand medegedeeld.
- Offertes
Offertes zijn volledig vrijblijvend en blijven maximaal 30 dagen geldig. De opgegeven prijzen zijn exclusief belastingen en BTW.
- Bestellingen
4.1 Bestellingen moeten door de klant schriftelijk worden bevestigd via een bestelbon of per e-mail.
4.2 Elke wijziging tijdens een opdracht moet eveneens schriftelijk worden bevestigd door de klant. Indien de klant de bestelling wijzigt binnen de grenzen van de redelijkheid, zal er geen schadevergoeding verschuldigd zijn. Indien de wijzigingen van die aard zijn om extra kosten mee te brengen voor de dienstverlener, mag zij deze doorrekenen aan de klant.
Dit alles afgezien van het recht van de vennootschap om de afgesproken prijs te wijzigen op basis van de gevraagde wijzigingen door de klant.
4.3 Een bevestigde opdracht of lopende bestelling kan enkel schriftelijk door de klant worden geannuleerd of stopgezet. de dienstverlener zal reeds ingeplande en/of uitgevoerde prestaties en kosten factureren en behoudt zich het recht voor om een schadevergoeding te eisen, welke de helft van de voorziene te leveren diensten bedraagt.
- Realisatie
Bij goedkeuring van een proef of ontwerp door de klant (“goed voor druk”), neemt de dienstverlener geen verantwoordelijkheid op zich voor fouten of nalatigheden die na de bedrukking worden vastgesteld. Auteurscorrecties dienen door de klant te worden opgegeven.
Kleurafwijkingen als gevolg van gebruikte productieprocessen worden door de klant aanvaard. De kleurvastheid, lichtbestendigheid en weerstand tegen weersomstandigheden worden niet gegarandeerd, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. De dienstverlener zal nooit gehouden zijn tot terugbetaling of enige schadevergoeding in geval van foutief gebruik van de realisaties door de klant.
Voor gedrukte artikelen of andere fysieke realisaties is een kwantitatieve tolerantie van 10% toegestaan. Alle postale tarieven zijn indicatief. Indien de klant ervoor kiest om bepaalde diensten via een eigen leverancier te laten uitvoeren, zoals drukwerk of advertenties, is de dienstverlener niet verantwoordelijk voor de geleverde diensten van deze leverancier.
- Eigendomsrecht
Projecten, schema’s, creaties, maquettes en modellen die door de dienstverlener zijn gerealiseerd, blijven eigendom van de dienstverlener en mogen niet worden gereproduceerd zonder schriftelijke toestemming. De dienstverlener behoudt zich alle auteursrechten op zijn realisaties voor en deze niet overgedragen naar de klant.
Alle ontwerpen, composities, lay-outs, foto’s, beelden en teksten die zijn gebruikt voor de realisatie van de bestelling, blijven volledig eigendom van de dienstverlener. Dit geldt ook voor bronbestanden en gebruikte fonts.
De dienstverlener is niet verantwoordelijk voor ontwerpen,
realisaties, materialen, foto’s en beelden die door de klant zijn aangeleverd of op door de dienstverlener ontwikkelde websites zijn geplaatst.
De dienstverlener behoudt zich het recht voor om eindresultaten van projecten en/of namen van klanten te gebruiken voor publicitaire en promotionele doeleinden op eigen communicatieplatforms, en om haar naam of kenmerk te vermelden op de eindresultaten van projecten, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
- Hosting en Domeinnamen
Alle hostinggerelateerde diensten worden bij het beëindigen van de termijn (standaard 1 jaar) automatisch verlengd met dezelfde periode, tenzij de klant ten minste 2 maanden voor het aflopen van de lopende periode de overeenkomst opzegt via e-mail of aangetekend schrijven.
De klant vrijwaart de dienstverlener tegen alle mogelijke aanspraken van derden die op enigerlei wijze zijn ontstaan door het gebruik van de hostingdiensten door de klant.
- GDPR
De dienstverlener en de klant erkennen dat op de verwerking van persoonsgegevens in verband met een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon de verordening (EU) 2016/679 (GDPR) en de privacy policy van de dienstverlener van toepassing zijn. Deze is op eenvoudig verzoek verkrijgbaar.
- Levering en bewaring
9.1 Vertraging in de levering ten gevolge van overmacht kan geen reden zijn voor schadevergoeding of weigering van de goederen. De leveringstermijn is altijd indicatief.
9.2 Ingeval de dienstverlener afhankelijk is, voor het nakomen van haar verplichtingen, van bijvoorbeeld de leveringen door een derde firma, dan zijn deze bepalingen eveneens toepasselijk ingeval van overmacht of toeval bij deze derde, wanneer de nakoming van onze verplichtingen hierdoor vertraging zou oplopen of verhinderd zou worden.
De dienstverlener aanvaardt geen aansprakelijkheid voor vertraging bij of het niet uitvoeren van haar verplichtingen, of voor de onbeschikbaarheid van gehoste producten, wanneer deze het gevolg zijn van omstandigheden die redelijkerwijs buiten de controle van de dienstverlener vallen.
9.3 Alle goederen, zelfs wanneer franco verstuurd, reizen op risico van de geadresseerde.
9.4 De dienstverlener is in dat geval niet verantwoordelijk voor bijvoorbeeld het falen, niet werken of onderbrekingen van de geleverde diensten, inclusief (maar niet beperkt tot) het verlies van data of back-updata van websites, het onvermogen om een kopie van de website of data te leveren, website-downtime, of verliezen door het niet beschikbaar zijn van de website.
9.5 De dienstverlener zorgt voor een zorgvuldige omgang met gegevens van de klant en maakt intern de nodige back-ups. De klant blijft echter verantwoordelijk voor de bescherming en back-up van zijn eigen gegevens.
Deze opsomming is ten exemplatieve titel en kan niet beschouwd worden als limitatieve lijst.
- Klachten
10.1 Elke klacht dient binnen 8 dagen na de uitvoering ofwel aangetekend te worden verzonden voor Girraf & co bv naar Jef Verbercklaan 3 bus 003 – 2950 Kapellen en voor Moïzo, Linio en Sprintmedium naar de exploitatiezetel, ofwel per-e-mail te worden bezorgd.
10.2 Verborgen gebreken kunnen slechts tot vergoeding aanleiding geven indien zij met bekwame spoed zijn opgespoord en binnen 14 dagen worden ingediend bij aangetekend schrijven en de goederen inmiddels niet in behandeling werden genomen of werden verwerkt.
10.3 De eventuele vergoeding zal de prijs van de goederen niet overschrijden, exclusief materialen, drukwerken en/of portokosten. Waar mogelijk, wordt het goed vervangen door een nieuwe versie. De kost voor vervanging wordt in geval van fout door de dienstverlener door hem gedragen. Bij fout van de klant, bv. foutieve informatie aangeleverd, zal de klant de kost van de vervanging dragen.
10.4 In geval van fout van de dienstverlener zal op zijn kosten een nieuw exemplaar geleverd worden. In geval van fouten bij levering zal de dienstverlener beroep doen op de verzekering bij de koeriersdienst.
- Facturatie / Betaling / Bevoegdheid
Bij bestelling kan een voorschot worden gevraagd. Dit voorschot en diens betalingstermijn worden vermeld op de offerte. In geval van niet betaling van het voorschot, wordt de bestelling stopgezet.
Indien de dienstverlener voor de uitvoering van zijn opdracht een beroep doet op derden, behoudt zij zich het recht voor om hiervoor een voorschot van minimaal 80% te vragen. Dit wordt eveneens in de offerte vermeld.
Voor portokosten dient steeds het volledige bedrag vooraf te worden voldaan.
Facturen zijn contant betaalbaar, zonder korting, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Iedere persoon of maatschappij die de dienstverlener een opdracht geeft met het verzoek deze aan een derde te factureren, staat borg voor deze derde (art. 1120 B.W.) en is persoonlijk aansprakelijk voor de betaling.
Op niet of laattijdig betaalde bedragen wordt een verwijlintrest van 15% per jaar aangerekend, zonder dat hiervoor een ingebrekestelling nodig is. Bovendien wordt elke onbetaalde factuur van rechtswege verhoogd met 10%, eveneens zonder ingebrekestelling, met een minimum van 250 euro.
Indien enig deel of enige clausule van deze voorwaarden ongeldig of onafdwingbaar wordt bevonden om welke reden ook, zullen de overige delen of clausules hierdoor niet worden aangetast en geldig en afdwingbaar blijven, alsof de ongeldige en onafdwingbare clausules niet in de overeenkomst begrepen zijn.
Op deze voorwaarden is het Belgisch recht van toepassing.
Ingeval van betwisting omtrent de geldigheid, de interpretatie, de uitvoering of met betrekking tot de overeenkomst, kortom voor alle geschillen, zal het geschil in de eerste plaats behandeld worden via arbitrage.
Indien de betwisting niet via arbitrage kan worden opgelost, zijn enkel de rechtbanken van Antwerpen afdeling Antwerpen bevoegd.
Alle geschillen vallen onder de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van Antwerpen afdeling Antwerpen.